Snel zoeken

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf u in voor de maandelijkse nieuwsbrief

Over Projekt Duga

Projekt Duga betekent: Project Regenboog waarbij de regenboog teken van een vriendschapsverbond voorstelt zoals we tegenkomen bij Noah na de vloed. Ons project bevindt zich in de "Kordun" (voormalige Krajina) een verlaten streek in het binnenland van Kroatie, vlak aan de grens met Bosnie. De streek wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van minderheden: Servisch terugkerenden, Kroatische moslims en Kroaten die na de oorlog vanuit Bosnie gevlucht zijn. Het is een vergeten streek. In alles een grote uitdaging om te werken aan verzoening en een vriendschapsverbond. Het project is actief sinds mei 1999 en richt zich met op op alleenstaande ouderen en kinderen en jongeren.

Waar we nu vooral veel aandacht aan geven, is de kinder- weekendclub (De Leeuwenbende), de jaarlijkse zomer- en winterkampen en daarbij zijn we op zoek naar groepen die ons willen bezoeken. Het project kent een eigen kampeerterrein en biedt plaats aan 30 personen. Het kampeerterrein wordt onderhouden door de plaatselijke jongeren en kinderen van De Leeuwenbende en door de groepen die ons komen bezoeken. Voor 2018 hebben we nog plaats voor één groep.

Historie

Projekt Duga is in 1999 gestart als initiatief van Nederlandse en Kroatische vrijwilligers uit verschillende kerken. Op dit moment wordt project voornamelijk ondersteunt vanuit de Evangelische Gemeente Jonah in Ede maar vrijwilligers zijn deelnemers uit verschillende (soorten) kerken. 

woensdag, 21 augustus 2013 02:00

Leeuwen stratego en rollenspel in de stad

Written by
Rate this item
(0 votes)

Het werd weer een geslaagd rollenspel in de stad. Deze keer gecombineerd met de ideeen van Levend Stratego. Het vraagt nogal wat ideeen en inspanning om zo'n spel te bedenken en hier dan ook de uitwerking om het anderen makkelijker te maken dit spel ook eens met kinderen en jongeren te gaan spelen.

  1. De kinderen zijn ingedeeld in 4 groepjes, rood, geel, groen, blauw, en hebben een shirt aan of pet op wat herkennen van groepje mogelijk maakt.
  2. Elk groepje krijgt een portofoon mee en alle 4 portofoons zijn ingesteld op hetzelfde kanaal zodat alle kinderen alle communicatie kunnen volgen.
  • Onze groepjes bestonden uit slechts 4 tot 5 kinderen en we hebben dan ook maar 4 verschillende rangen hoeven te gebruiken. Elk kind uit elk groepje krijgt een rang: Leeuw, muis, stier of poes. Deze rang wordt zichtbaar met afplaktape op het shirt geplakt. De Leeuw wint van de stier en van de poes maar is bang van een muis (in dit spel), de poes wint alleen van de muis, de stier wint van poes en muis, de muis van de leeuw.
  • De opdracht is om puzzelstukjes te vinden in de kleur van je groep en deze puzzelstukjes vormen samen een spreuk en die moeten ze proberen te ontdekken.
  • Bij de start krijgt elk groepje een aantal puzzelstukjes mee in de kleur van de andere groepen, niet in de kleur van de eigen groep.
  • Nu kunnen zij op de volgende manieren aan hun eigen puzzelstukjes komen: ze kunnen via de portofoon een ontmoeting afspreken met een andere groep en ruilen / handelen. Of zij vangen iemand van de andere groep (tikken en als je van een hogere rang bent win je anders verlies je) en dan krijgen zij een puzzelstukje van hun groep. Daarnaast zijn er enkele vrijwilligers verstopt in de stad en als zij daar goed op reageren (een leeuw waardig) dan kunnen zij van die vrijwilligers mogelijk ook puzzelstukjes krijgen.

    Wij hadden de volgende rollen bedacht:

    1. Seka zat op een bankje in het speeltuintje in het centrum en had materialen bij zich om armbandjes te maken. Zij speelt dat zij een mogelijkheid zoekt om wat geld te verdienen voor de medicijnen voor haar kinderen. Kinderen moeten haar helpen door een armbandje te maken van het materiaal dat ze heeft zodat zij dat kan verkopen. Nog beter is natuurlijk als de kinderen het armbandje ook werkelijk verkopen aan een voorbijganger.
    2. Husein was met de bus bovenop een 10 Euro biljet gereden en de kinderen moesten hem helpen die weer onder de voorband vandaan te krijgen. Natuurlijk had hij de bus op de handrem gezet en de motor in de versnelling zodat het zinloos was de bus te duwen. Kinderen moesten met de krik proberen de bus ophoog te krijgen. Vervolgens was het interessant te zien of de kinderen de 10 Euro ook aan Husein wilden geven (wat ze allemaal deden).
    3. Zoran (een iets zwaardere vrijwilliger) speelde een man die een verzwikte enkel had en graag in de schaduw gelegd wilde worden.
    4. Meindert was zoals altijd weer de grote misleider. Hij had de vijfde portofoon en kon zich zo mengen in de onderhandelingsgesprekken. Daarnaast verkocht hij allemaal onzin. Hij trommelde wat op een Afrikaans trommeltje en boodt een speciale genezingsdans aan, boodt sterke drank aan en leidde af. Hij werd daardoor (uiteindelijk) totaal wantrouwd en toen viel hij in het water en speelde dat hij verdronk waarna er toch enkele kinderen bereid bleken om hem uit het water te redden (Larissa en Ena).

    Hilarisch, gezellig, avontuurlijk en leerzaam. Dit spel heeft echt alles in zich. Voorbereiding is belangrijk maar dit verhaal zal dit makkelijk maken. Zorg van te voren vooral voor 4 puzzels in de vier kleuren door op 4 vellen papier, de tekst de printen die zij moeten ontcijferen en die papieren in stukje te knippen en te bewaren in 4 enveloppen.

    add
    Read 8781 times Last modified on zaterdag, 29 augustus 2015 23:02
    More in this category: « Vragen over leeuwen voor gesprek
    Login to post comments